Alga és a sport

Miért érdemes sportolóknak algát fogyasztani?

Szilágyi Áron kétszeres olimpiai, világ- és Európa-bajnok kardvívó talán a legismertebb magyar sportoló, aki az Imune algakeverék segítségével készült és készül fel a mai napig is a versenyeire. De miért is építi be egyre több sportoló az algakészítményeket a felkészülésébe, miért érdemes sportolóknak algát fogyasztani?

A kínai és kubai olimpiai csapat egy 2000-ben publikált tanulmány szerint naponta fogyasztott a felkészülés alatt és versenyek előtt Spirulinát. Ennek hátterében az állhatott, hogy a sportolók és az őket segítő szakemberek egészségmegőrző és teljesítményjavító hatást tulajdonítottak az algának. Az immunrendszer erősítése, a vérképzés fokozása, a gyorsabb regenerálódás, a tápanyagok bevitele olyan érvek az algák fogyasztása mellett, amelyeken nem lehet átlépni az élsportban sem.

Az adatok is emellett szólnak: egy 2006-os kutatás szerint, pl. a Chlorella Vulgaris forró vizes kivonata egerekben csökkentette a fáradtságot, mérsékelte a fizikai terhelés során markerértékek emelkedését, és az állatkák teljesítőképességét növelte (An, 2006)

Sportteljesítmény fokozása. Ha normál vértérfogat mellet nő a vörösvértestek száma, ezáltal ténylegesen nő a vér oxigénszállító képessége, ez kedvezően hathat a a sportteljesítményre is bizonyos határokon belül. Az oxigénszállító képesség a sportteljesítmény meghatározó tényezője. Állóképességi sportokban a korábban eltárolt saját vér visszatöltésével, illetve vérképzést fokozó eritropoetinnel (EPO) és darbopoetinnel stb. növelik ezt illegálisan; míg magaslati edzéssel - az oxigénhiány kiváltja az EPO-termelést - és az ezt szimuláló szobákkal ez a hatás legálisan is elérhető. A Spirulina vérképző rendszerre gyakorolt hatása jól ismert (Hayashi, 2006), ahogyan az is, hogy a sportolók körében a vizeletben a nagy fizikai terhelés után gyakran kimutatható vér és különböző fehérjék is. Pihenés hatására ez a jelenség általában elmúlik, ám vérszegénység is kialakulhat a kedvezőtlen folyamatok következtében.

A Spirulina egy kisebb, sportolókon végzett 2 hetes vizsgálat szerint kedvezően befolyásolhatja a vér hemoglobin szintjét, a vörösvértestszámot és akár az immunrendszert is (Miladius, 2004), így elvileg kedvezően hathat a sportteljesítményre a vérképző rendszer befolyásolásán keresztül is, elsősorban hiányállapotok fennállásakor.

Védelem az izomkárosító hatásokkal szemben. Az izomzat kisebb sérülései nem feltétlenül ártalmasak a sportolók teljesítményére nézve, az izomzat növekedéséhez a sérülésekre is szükség van. Azonban az izomszövet szétesése (rhabdomyolysis), amely edzett emberek különösen nagy terhelése, vagy edzetlen emberek terhelése esetén alakul ki, kifejezetten káros szervezetünkre nézve. Ekkor az izomzat oxigént tároló molekulája, a hemoglobinhoz hasonló szerkezetű mioglobin nagy mennyiségben kerül a vérbe, gyorsan és könnyen károsítva a vese működését (Caban, 2007), ami akár akut veseelégtelenséget is eredményezhet. A vázizomzat edzések során bekövetkező mikrosérüléseit például az L-karnitin-kiegészítés is mérsékli, elősegíti a gyorsabb regenerálódást azáltal is, hogy jobban kifejlődhet a hormonreceptorokon az anabolikus hormonok hatása (Kraemer, 2006). Az algák szempontjából különösen érdekes, hogy edzetlen embereken a Spirulina is hasonló védelmet mutatott az izomkárosító hatásokkal szemben (Lu, 2006).

További tapasztalatok, olimpiai érmek. Számos külföldi élsportoló is fogyaszt mikroalgát napi rendszerességgel. Lee Evans, amerikai futó két olimpiai aranyérmét is ennek az értékes tápanyagnak tulajdonítja. Az algát fogyasztó sportolók az energiaszint növekedéséről, nagyobb sebességről és robbanékonyságról számoltak be, miközben úgy érezték, hogy mentális terhelhetőségük is megnövekedett. A Spirulina nagy mennyiségben tartalmazza az intenzív fizikai igénybevétel esetében szükséges B1, B2 vitaminokat, magnéziumot és  számtalan enzimet, koenzimet. Továbbá segít a salakanyagok és a szén-dioxid gyorsabb eltávolításában, lebontásában. Ezzel nem csak a magas teljesítmény elérését támogatja, de gyorsítja a regenerálódást is. Kiemelkedően magas az antioxidáns tartalma, különösen jó forrása a szuperoxid diszmutáznak (SOD) és a Phycocyaninnak, melyek együttes hatása gyengíti az edzés okozta oxidatív stresszt és késlelteti a kimerülést. A mikroalgák magas ásványianyag tartalma segít a terheléssel járó izzadás nyomán keletkező ásványianyag hiány pótlásában (VEOL, 2017). 

Miért Imune? Az Imune algakeverék 4 különböző algát tartalmaz, amelyek egymás hatását kiegészítik, sőt fokozzák is. A kutatások szerint sokkal jobb hatás érhető el, ha pl. a Spirulina és a Chlorella algákat együttesen fogyasztjuk, ugyanis az eltérő tulajdonságaik felerősítik egymás hatását. A készítményben található asztaxantin a ma ismert legerősebb antioxidáns, amely nemcsak a sportteljesítményt, de a regenerálódás sebességét is növeli, egyben védve a szervezetet többek között az ízületi gyulladások kialakulásától is. Az Imune a Lithothamnium Calcareum (kőalga) révén tartalmaz 96%-ban felszívódó kalciumot is, amely nemcsak a csontoknak, a sejtek megfelelő működéséhez, de az izomműködéshez is elengedhetetlen.

 

Az Imune algakeverék ellenőrzött forrásból származó organikus mikro- és makroalgát tartalmaz. A megbízható forrás azért is fontos, mert az alga termesztésekor minden szennyeződést magába szippant, igazi bio szennyvíztisztító. Tehát egyáltalán nem mindegy, honnan szerezzük be az alga készítményünket. A WellStar Green Gold Imune klinikai tisztaságú alapanyagokat tartalmaz, olyan minőségben, amely megfelel a legszigorúbb követelményeknek is (pl. gyógyászati alkalmazás)!

Forrás: az összeállítás Tihanyi András dietetikus, számos könyv és cikkek százainak szerzője, nagyobb élelmiszeripari cégek dietetikus szakértője, Prof. Dr. Tóth József orvos, onkológus, ny. egyetemi tanár, az MTA doktora, korábban Daganatpatológiai Centrum igazgatója, a Széchenyi Társaság elnöke, a Professzorok Batthyány Társaságának tagja és Wéber-Suta Ágnes természetgyógyász, a Stuttgart közelében található természetgyógyászati központ vezetője által közösen szerkesztett, Zöld utat az egészségnek! című könyvét használta fő forrásként. A könyv elsősorban egészségügyi szakembereknek íródott, konkrét forrásanyagokat megadva, de laikusok által is könnyen értelmezhető nyelvezettel.

Terméktapasztalatokkal kapcsolatos figyelmeztetés:
Felhívjuk figyelmüket, hogy a kiadványban szereplő adatok kizárólag tájékoztató jellegűek, az egyes véleményeket pedig az Alaptörvény Szabadság és felelősség fejezete IX. cikkének (1) pontja alapján („Mindenkinek joga van a véleménynyilvánítás szabadságához”) közöltük. Hangsúlyozzuk azt is, hogy bár a leírtak tényállók, nem minősülnek diagnózisnak vagy kezelési javaslatnak! Mielőtt bárki alkalmazni kezdené magán vagy másokon, feltétlenül kérdezze meg kezelőorvosát vagy gyógyszerészét. Bármilyen komolyabb életmód-változtatás előtt beszélje azt meg szakemberrel, kérje ki a tanácsát!

 

Támogatását megköszönjük!

Ha olyan információval vagy terméktapasztalattal rendelkezik, amelyet szívesen megosztana a közösségünkkel, úgy kérjük, munkatársaink révén juttassa el hozzánk. Előre is köszönjük!